HIerbij de uitwerking van de Urban Running tot een volwaardig concept:
Uitwerking
zonnewiel tot gemiddeld niveau:
Techniek:
Werking:
Hoofdfunctie:
Deelfuncties:
Betrouwbaarheid:
De hoofdfunctie van het product is om het kind veilig mee te
kunnen nemen tijdens het sporten. De deelfuncties zijn: het vervoeren van
goederen, het inklappen van het product, het product gebruiken in een urban
leefomgeving.
Constructie:
Risico en effect:
Minimalisatie:
Technische levensduur:
Het product is zo ontworpen dat het qua constructie wel
sterk is maar dat er toch een minimaal aan materiaal wordt gebruikt. Dit scheelt in gewicht en is
daardoor belangrijk voor de gebruiker. De geschatte levensduur van het product
is vijf jaar.
Productie:
Maakbaarheid:
Assemblage:
Materiaalkeuze:
Het product is zo ontworpen dat het goed in serie te maken
is. Ook is er rekening gehouden met de assemblage zodat deze makkelijk gedaan
kan worden. Er is getracht de juiste materialen te kiezen voor desbetreffende
onderdelen.
Mens:
Vormgeving:
Vormtaal:
Kleurgebruik:
Materiaaleigenschappen:
Het product ziet er chic uit wat goed aansluit bij de
doelgroep. Het product sluit aan bij de voorkeuren van de doelgroep. Het
product is geen eyecatcher in de zin van kleurgebruik maar heeft wel een ‘duur’
uiterlijk.
Gebruik:
Antropometrische
ergonomie:
Informationele
ergonomie:
Veiligheid:
Bij het ontwerpen van dit product is rekening gehouden met
de ergonomische maatvoering zoals de hoogte van de handgrepen bijvoorbeeld. Ook
is het gemakkelijk te begrijpen hoe het product werkt. Knoppen die ingedrukt
moeten worden voor het inklappen zijn bijvoorbeeld rood gekleurd zodat
snel begrepen wordt hoe het werkt. Ook
is het product veilig in gebruik. Zo zijn scherpe randen afgerond en gaten
klein gehouden zodat een kindervinger er niet in kan.
Ethiek:
Sociaal verantwoord:
Cultureel verantwoord:
Het product is ethisch verantwoord want er is wel degelijk
vraag naar. Ook zal de productie hoofdzakelijk in Nederland plaatsvinden. Het
product past geheel in de Nederlandse cultuur maar zal op de Europese markt
naar onze verwachting ook voldoen.
Markt:
Prijs:
Fabricagekostprijs:
Verkoopprijs:
Terugverdientijd:
Dit product is ontworpen voor de wat beter gestelden. De
elite zogezegd. Dit houdt in dat de kostprijs daardoor ook wat hoger mag zijn
ivm het imago van het product. Anders zou het afbreuk aan het imago doen als de
prijs laag zou zijn.
Positie:
Extern krachtenveld:
Gewenste positie
product:
Onderscheidend
vermogen:
Het product is gericht op een wat kleinere doelgroep. Het
product moet de concurrentiestrijd aangaan op het vlak kwaliteit, niet direct
op het vlak prijs.
Distributie:
Logistiek:
Verkoopkanalen:
Verpakking:
De grondstoffen voor de productie van het product worden
grotendeels in Nederland gemaakt. Ook wordt het product zelf
hoogstwaarschijnlijk geproduceerd en geassembleerd in Nederland. Het product
zal waarschijnlijk geassembleerd gaan worden door Atlant groep. Dit bedrijf
werkt nauw samen met Dorel. De productie zal DPI waarschijnlijk voor haar
rekening nemen. Dit bedrijf werkt eveneens nauw samen met Dorel.
Milieu:
Energieverbruik:
Transport:
Doordat de bedrijven die het product gaan produceren dicht
bij elkaar gevestigd zijn wordt er weinig energie verspild aan logistiek.
Directe risico’s:
Toxiciteit van
materialen:
Schaarste van
grondstoffen:
Uitstoot:
De materialen die gebruikt worden bij de productie zijn over
het algemeen natuurvriendelijk wat inhoud dat ze vrij in de natuur het milieu
geen schade berokkenen. Ook worden zo veel mogelijk alternatieve materialen
gebruikt.
Levenscyclus:
Verlengbare levensduur:
Nieuwe functie:
Terugwinning
materialen:
90% van het product is recyclebaar als het product
weggegooid wordt.
Prijsbepaling:



Prijsbepaling:
1. Laat zien
hoe je de markt hebt gesegmenteerd.
Geografische
segmentatie:
Quinny wordt verkocht in heel Europa maar is meer populair
in noord-Europa. Het product dat ik aan het ontwerpen ben de ‘Hardloopbuggy’ is
voornamelijk bedoeld voor de grote steden waar men toch ook wil hardlopen.
Demografische
segmentatie:
De vrouw die ons product gaat
kopen is ongeveer 30 jaar. Ze heeft een hoge functie bij een bedrijf en heeft
dus ook wat meer geld. Ze woont in een grotere stad.
Geslacht segmentatie:
Vrouwen die er netjes uit zien en ook veel aandacht aan
zichzelf besteden.
Gedrag segmentatie:
De vrouwen waar wij ons product voor ontwerpen wil een
hardloopbuggy die er wat chiquer uit ziet. Het draait meer om het design van de
buggy.
2.
Beargumenteer de keuze voor je doelgroep. Betrek
in je argumentatie het productvoorstel dat je bij Dorel hebt neergelegd. Geef
aan hoe groot je doelgroep is.(Doelgroep potentie) en op welke bron je de
omvang van je doelgroep baseert.
Liliane
De gebruiker van Quinny heet Liliane. Dit is
een vrouw die naast haar carrière ook een kind heeft het gaat Liliane meer dat
het te ontwerpen product er goed uit ziet en het draait minder om het kind.
Verder vind ze innovatie zeer belangrijk. Het product dat ze koopt is
natuurlijk chique en ze heeft ook wat meer geld.
· Design
· Innovatie
· Draait minder om kind
· +- 30 jaar
· Hoge functie
·
Houd van Innovatie

· Zakenvrouw
· Egocentrisch




3.
Benoem de 4p’s van de marketingmix voor je
product. Benoem de positionering van je product in de collectie van Dorel en de
bijbehorende verkoopprijs.(Let op: deze is afhankelijk van de waarde van je
product)
Plaats:
Dorel maakt gebruik van 3 ketens
1.
In Nederland en België leveren ze direct aan de
detailhandel. 1x
marge
2.
In de rest van Europa heeft Dorel groothandels
op eigen naam. 1x marge
3.
Rest van de wereldàImporteursàDetailhandel 2x marge
Het ligt in de winkels bij babywinkels zoals Prénatal.
Liliane was
eerst slank en fit maar na de geboorte van haar baby is dat een punt van
discussie.
Liliane is
een van de vele vrouwen die na de zwangerschap weer fit wil worden. Steeds meer
vrouwen kiezen dan voor hardlopen. Wij hebben op deze trend inspeeld door een
hardloopbuggy te ontwerpen dat geschikt is om het kind veilig mee te kunnen
nemen tijdens het hardlopen. Wij hebben een licht, veilig, stabiel en snelle
hardloopbuggy.
· Licht
· Stabiel
· Snel
· Sporten
· Trend van hardlopen
· Past Liliane omdat zij als zakenvrouw
er toch goed uit wil zien
· Door de opkomst van het hardlopen
willen moeders die net een kind hebben gekregen ook nog sporten hiervoor is de
hardloopbuggy ideaal.
· De hardloopbuggy is bij zowel het
hardlopen als bij het winkelen goed te gebruiken.
Prijs:
Wij geven als verkoopprijs: 499 euro. Dit denken wij dat
mensen uit willen geven aan onze buggy. Hij is tenslotte ontworpen voor de
zakenvrouw en die behoort toch meer tot de elite.
Promotie:
Promotiepunten zijn:
·
Snel
·
Veilig
·
Licht
·
Verstelbaarheid
·
Multi inzetbaar
![]() |
Maten |
![]() |
Maten |
![]() |
VLS |
Toetsing aan PvE |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten