vrijdag 25 januari 2013

Urban Running uitwerking+presentatie


HIerbij de uitwerking van de Urban Running tot een volwaardig concept:


Uitwerking zonnewiel tot gemiddeld niveau:

Techniek:

Werking:
Hoofdfunctie:
Deelfuncties:
Betrouwbaarheid:
De hoofdfunctie van het product is om het kind veilig mee te kunnen nemen tijdens het sporten. De deelfuncties zijn: het vervoeren van goederen, het inklappen van het product, het product gebruiken in een urban leefomgeving.

Constructie:
Risico en effect:
Minimalisatie:
Technische levensduur:
Het product is zo ontworpen dat het qua constructie wel sterk is maar dat er toch een minimaal aan materiaal  wordt gebruikt. Dit scheelt in gewicht en is daardoor belangrijk voor de gebruiker. De geschatte levensduur van het product is vijf jaar.

Productie:
Maakbaarheid:
Assemblage:
Materiaalkeuze:
Het product is zo ontworpen dat het goed in serie te maken is. Ook is er rekening gehouden met de assemblage zodat deze makkelijk gedaan kan worden. Er is getracht de juiste materialen te kiezen voor desbetreffende onderdelen.

Mens:

Vormgeving:
Vormtaal:
Kleurgebruik:
Materiaaleigenschappen:
Het product ziet er chic uit wat goed aansluit bij de doelgroep. Het product sluit aan bij de voorkeuren van de doelgroep. Het product is geen eyecatcher in de zin van kleurgebruik maar heeft wel een ‘duur’ uiterlijk.

Gebruik:
Antropometrische ergonomie:
Informationele ergonomie:
Veiligheid:
Bij het ontwerpen van dit product is rekening gehouden met de ergonomische maatvoering zoals de hoogte van de handgrepen bijvoorbeeld. Ook is het gemakkelijk te begrijpen hoe het product werkt. Knoppen die ingedrukt moeten worden voor het inklappen zijn bijvoorbeeld rood gekleurd zodat snel  begrepen wordt hoe het werkt. Ook is het product veilig in gebruik. Zo zijn scherpe randen afgerond en gaten klein gehouden zodat een kindervinger er niet in kan.

Ethiek:
Sociaal verantwoord:
Cultureel verantwoord:

Het product is ethisch verantwoord want er is wel degelijk vraag naar. Ook zal de productie hoofdzakelijk in Nederland plaatsvinden. Het product past geheel in de Nederlandse cultuur maar zal op de Europese markt naar onze verwachting ook voldoen.

Markt:

Prijs:
Fabricagekostprijs:
Verkoopprijs:
Terugverdientijd:
Dit product is ontworpen voor de wat beter gestelden. De elite zogezegd. Dit houdt in dat de kostprijs daardoor ook wat hoger mag zijn ivm het imago van het product. Anders zou het afbreuk aan het imago doen als de prijs laag zou zijn.

Positie:
Extern krachtenveld:
Gewenste positie product:
Onderscheidend vermogen:
 Het product is gericht op een wat kleinere doelgroep. Het product moet de concurrentiestrijd aangaan op het vlak kwaliteit, niet direct op het vlak prijs.

Distributie:
Logistiek:
Verkoopkanalen:
Verpakking:
De grondstoffen voor de productie van het product worden grotendeels in Nederland gemaakt. Ook wordt het product zelf hoogstwaarschijnlijk geproduceerd en geassembleerd in Nederland. Het product zal waarschijnlijk geassembleerd gaan worden door Atlant groep. Dit bedrijf werkt nauw samen met Dorel. De productie zal DPI waarschijnlijk voor haar rekening nemen. Dit bedrijf werkt eveneens nauw samen met Dorel.

Milieu:

Energieverbruik:
Transport:
Doordat de bedrijven die het product gaan produceren dicht bij elkaar gevestigd zijn wordt er weinig energie verspild aan logistiek.

Directe risico’s:
Toxiciteit van materialen:
Schaarste van grondstoffen:
Uitstoot:
De materialen die gebruikt worden bij de productie zijn over het algemeen natuurvriendelijk wat inhoud dat ze vrij in de natuur het milieu geen schade berokkenen. Ook worden zo veel mogelijk alternatieve materialen gebruikt.

Levenscyclus:
Verlengbare levensduur:
Nieuwe functie:
Terugwinning materialen:
90% van het product is recyclebaar als het product weggegooid wordt.

Prijsbepaling:


1.    Laat zien hoe je de markt hebt gesegmenteerd.
Geografische segmentatie:
Quinny wordt verkocht in heel Europa maar is meer populair in noord-Europa. Het product dat ik aan het ontwerpen ben de ‘Hardloopbuggy’ is voornamelijk bedoeld voor de grote steden waar men toch ook wil hardlopen.

Demografische segmentatie:
De vrouw die ons product gaat kopen is ongeveer 30 jaar. Ze heeft een hoge functie bij een bedrijf en heeft dus ook wat meer geld. Ze woont in een grotere stad.

Geslacht segmentatie:
Vrouwen die er netjes uit zien en ook veel aandacht aan zichzelf besteden.

Gedrag segmentatie:
De vrouwen waar wij ons product voor ontwerpen wil een hardloopbuggy die er wat chiquer uit ziet. Het draait meer om het design van de buggy.



























2.      Beargumenteer de keuze voor je doelgroep. Betrek in je argumentatie het productvoorstel dat je bij Dorel hebt neergelegd. Geef aan hoe groot je doelgroep is.(Doelgroep potentie) en op welke bron je de omvang van je doelgroep baseert.
Liliane
 De gebruiker van Quinny heet Liliane. Dit is een vrouw die naast haar carrière ook een kind heeft het gaat Liliane meer dat het te ontwerpen product er goed uit ziet en het draait minder om het kind. Verder vind ze innovatie zeer belangrijk. Het product dat ze koopt is natuurlijk chique en ze heeft ook wat meer geld.

·       Design
·       Innovatie
·       Draait minder om kind
·       +- 30 jaar
·       Hoge functie
·       http://us.123rf.com/400wm/400/400/creatista/creatista1207/creatista120700019/14297712-latijns-amerikaans-zakenvrouw-met-baby-op-witte-achtergrond.jpgHoud van Innovatie
·       Zakenvrouw
·       Egocentrisch
http://www.gfcnieuws.com/wp-content/uploads/2012/07/Zakenvrouw.jpg

http://static.autoblog.nl/images/wp2012/Porsche_Cayenne_V8_Diesel_s.jpghttp://static.photaki.com/zakenvrouw-en-baby_287915.jpghttp://us.123rf.com/400wm/400/400/wavebreakmediamicro/wavebreakmediamicro1108/wavebreakmediamicro110847385/10250262-portret-van-een-drukke-zakenvrouw-praten-over-de-telefoon.jpg
3.      Benoem de 4p’s van de marketingmix voor je product. Benoem de positionering van je product in de collectie van Dorel en de bijbehorende verkoopprijs.(Let op: deze is afhankelijk van de waarde van je product)

Plaats:

Dorel maakt gebruik van 3 ketens

1.      In Nederland en België leveren ze direct aan de detailhandel.                      1x marge
2.      In de rest van Europa heeft Dorel groothandels op eigen naam.                  1x marge
3.      Rest van de wereldàImporteursàDetailhandel                               2x marge

Het ligt in de winkels bij babywinkels zoals Prénatal.


Liliane was eerst slank en fit maar na de geboorte van haar baby is dat een punt van discussie.
Liliane is een van de vele vrouwen die na de zwangerschap weer fit wil worden. Steeds meer vrouwen kiezen dan voor hardlopen. Wij hebben op deze trend inspeeld door een hardloopbuggy te ontwerpen dat geschikt is om het kind veilig mee te kunnen nemen tijdens het hardlopen. Wij hebben een licht, veilig, stabiel en snelle hardloopbuggy.
·       Licht
·       Stabiel
·       Snel
·       Sporten
·       Trend van hardlopen
·       Past Liliane omdat zij als zakenvrouw er toch goed uit wil zien
·       Door de opkomst van het hardlopen willen moeders die net een kind hebben gekregen ook nog sporten hiervoor is de hardloopbuggy ideaal.
·       De hardloopbuggy is bij zowel het hardlopen als bij het winkelen goed te gebruiken.

Prijs:

Wij geven als verkoopprijs: 499 euro. Dit denken wij dat mensen uit willen geven aan onze buggy. Hij is tenslotte ontworpen voor de zakenvrouw en die behoort toch meer tot de elite.

Promotie:

Promotiepunten zijn:
·        Snel
·        Veilig
·        Licht
·        Verstelbaarheid
·        Multi inzetbaar



Maten


Maten
VLS


Toetsing aan PvE
Ik heb dit concept gepresenteerd aan mijn begeleider aan het eind van de conceptfase. Hij vond de presentatie goed maar de volgende keer moesten we onze uiteindelijke conceptkeuze tot stand laten komen door een keuzematrix. Deze zouden we ook moeten laten zien in de presentatie. Voor de rest was het allemaal goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten